Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunţat astăzi, 27 martie că a fost simplificată procedura acordării şomajului tehnic. Potrivit ministrului, perioada după care se fac primele plăţi a fost redusă de la 30 de zile la 15 zile.
”Am simplificat procedura de acces la aceste fonduri”, a anunat, vineri, Violeta Alexandru, referindu-se la şomajul tehnic.
Ministrul a subliniat decizia de a completa Ordonanţa nr. 30/2020, ca urmare a semnalelor primite din partea sindicatelor, patronatelor, companiilor.
Potrivit ministrului, pot beneficia de aceste fonduri companiile a căror activitate este afectată, pe baza unei cereri, însoţită de o declaraţie şi lista angajaţilor.
Documentele se depun la Agenţia Judeţeana pentru Ocuparea Forţei de Muncă, inclusiv online.
De asemenea, s-a redus perioada până la virarea banilor. ”În maxim 15 zile – 30 de zile prevederea iniţială – agenţiile judeţene vor efectua plăţile pentru firme”, a mai spus Violeta Alexandru.
Totodată, angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plăţile pentru şomajul tehnic, acestea urmând a fi făcute de la AJOFM. La maxim 3 zile de la primirea banilor de la AJOFM, angajatorul trebuie să-i vireze angajaţilor.
De șomaj tehnic vor beneficia și sportivii, a precizat ministrul muncii.
Şi pentru plata sportivilor au fost precizate prevederi detaliate „Având în vedere că activitatea este afectată deopotrivă de efectele corona virus, fiecare club spotiv care în acest moment are dificultăți se va prezenta la sediul AJOFM, unde îşi are sediul, iar dacă sportivi sunt încadrați prin contracte de activitate sportive, clubul se va adresa AJEPIS pe baza unei solicitări, unde va atașa cererii și o listă cu sportivii pe care trebuie să îi plătească” a mai precizat ministrul în declaraţia de presă.
În situaţia în care o persoană are mai multe contracte, poate opta pentru acel contract pe care-l avantajeaza. Dar daca unul dintre contracte este activ, nu poate beneficia de şomaj tehnic.
Există prevederi clare pentru mamele aflate în concediul de creştere a copilului să continue concediul pe perioada de decret.
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului, Ionel Dancă a făcut precizări referitoare la chestiunile neclare ce privesc modul în care se constată ca o companie este afectată de efectele COVID19. În acest sens a fost eliminata prevederea cu privire la scaderea încasărilor cu 25% în luna martie faţă de luna ianuarie şi februarie, pentru a beneficia de şomaj tehnic.
De asemenea, a fost eliminata restricţia privind numărul de angajaţi pentru care se solicită această indemniţatie care era limitat la 75% dintre angataţi În acest moment facilitatea se extinde la toţi angajatoii care au fost afectaţi de efectele epidemiei. Nu există o limita de scadere a încasarilor sau veniturilor în baza cărora să se acorde ajutorul, mai spune Ionel Dancă.
Este totuşi nevoie de o declaraţie pe propria răspundere care va fi verificată ulterior depunerii documentelor şi ulterior efectuării plăţilor. Plata nu este condiţionată de efectuarea acestui control pe perioada stării de urgenţă.
Există doua mari categorii de beneficiari cei cu contarcte individuale de muncă, anjgajatorul depune documentele la ANOFM la structurile judeţene teritoriale.
Pentru cei care nu au contracte individuale de muncă, persoane fizice autorizate, Intreprinderi Individuale şi alte categorii de profesionişti depun documentele individual la stucturile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru plăţi şi intervenţii sociale din cadrul Ministerului Muncii.
Aşadar, angajaţii trebuie să solicite angajatorului sa trimită solicitarea la ANOFM, ceilalţi profesionişti care îşi desfăşoară activitatea în alte forme legale trebuie să depnă individual această solicitare la Agenţia pentru Plăţi şi intervenţii sociale a Ministerului Muncii